Eigen kaders bepalen met vlaggen
Eigen kaders bepalen met vlaggen
Ik ben docent geschiedenis en ik probeer wel eens buiten de gebaande kaders te denken met de studenten. Ik ben ervan overtuigd dat als je iets nieuws uitprobeert met jongeren, iets waar hun hersenen nog nooit over na hebben moeten denken, ze dit als heel verrijkend kunnen ervaren. In hun opleiding leren de studenten dat geschiedenis voor een groot deel interpretatie is. Niet alleen wie de geschiedenis schrijft (meestal de overwinnaars) is van belang, maar ook de onderwerpkeuze (gaat het over veldslagen of politiek, grote publieke zaken, of komt het huiselijke aan bod, bijvoorbeeld het leven van dienstmeisjes in de zeventiende eeuw). Dit zijn allemaal dingen die ze moeten afwegen en waar ze over na moeten denken bij hun bronnen. Mij leek het wel leuk een keer iets authentieks te doen, iets waar ze nog niét over gelezen hebben, namelijk de interpretatie van vlaggen. Ik liet ze vlaggen zien van landen en vroeg ze of zij mij konden uitleggen waarom er dit of dat symbool in was verwerkt en wat dat zegt over de geschiedenis van het land. Door het zo sec te tonen van vlaggen laat je de studenten hun eigen kaders bepalen, in plaats van dat ze dat overnemen van beroemde schrijvers die ze hebben gelezen.